maandag 8 september 2008

Nederland; '073' regio

Het bemachtigen van geld is in Midden Amerika is altijd weer een 'uitdaging'. Sinds enkele jaren kan er gepind worden met een Internationale betaalkaart/ Visa kaart. Daarnaast is er de optie contante Dollars vanuit Nederland meenemen. Hier en daar kan een traveller cheque worden ingewisseld, maar dan heb je de mogelijkheden om aan geld te komen ver gehad. Het nadeel van veel contant geld op voorhand meenemen is, dat je overal geld hebt weggestopt en het uitkleden 's avonds een heel ritueel vormt zodat geen geld verloren gaat.

Om in Nederland aan Traveller Cheques te komen, bleek een nog grotere uitdaging dan deze uit te geven in Midden Amerika :) Ik besluit gebruik te maken van een Visa kredietkaart, die is over ter wereld te gebruiken en het woord Visa doet in dit soort landen altijd weer deuren openen (die anders gesloten zouden blijven). Bij aankomst in Costa Rica blijkt de kaart bij betaalautomaten niet te werken! In Nederland werkt de kaart wel, dat had ik natuurlijk nagekeken. Erg vervelend, want de mogelijkheden om aan geld te komen (buiten het op te laten sturen via bijv. Western Union vanuit NL) worden nu wel heel erg klein.

Ik besluit een mail/ klacht via de website bij HollandVisa neer te leggen, hierop komt (tot op heden) geen antwoord. Erg jammer als je aan de andere kant van de wereld zit en niet aan geld kunt komen. Ik schakel mijn ouders in, omdat ik geen trek hebt in die geweldige service lijnen per telefoon, waarbij je bedankt wordt voor het bellen maar vervolgens wel 10 minuten in de wacht wordt gegooid! Daarnaast is er een tijdverschil, dus zou ik 's nachts moeten bellen om resultaat te boeken. Mijn ouders vangen BOT, uit privacy overweging worden geen mededelingen gedaan ...... Zij ontvangen een mailadres voor mij, waarvoor de periode van beantwoorden max. 24h zou moeten zijn. Jammer, maar ook op dit mailadres tot op heden geen antwoord.

Uiteindelijk besluit ik zelf in de telefoon te klimmen. Ik zet mijn wekker vroeg, heb van te voren een Internetcafe uitgezocht (dat ook 's nachts open is) en dwaal in alle vroegte in Nicaragua over straat. Op weg naar een gesprek met HollandVisa. Even had ik getwijfeld het Internationale nummer voor verlies en diefstal te bellen, maar vond dat bij nader inzien toch iets te crimineel (zoiets doe je niet, voor een kaart die niet werkt).

Van mijn ouders ontvang ik een 'speciaal nummer', zodat ik niet vanuit Midden Amerika in de wacht wordt gegooid. En inderdaad de telefoon wordt direct opgenomen. In Nederland een opvallende gebeurtenis. Echter mijn probleem hoort (jammer genoeg) niet op dit nummer thuis en de mevrouw verbindt me binnen 2 sec. door naar de 'klantenSERVICE' (zoek het woord 'service' op in de dikke Van Dale!). En jawel!, hier geldt een wachttijd van meer dan 5 minuten. Het doet ze wel heel erg spijten zegt het bandje. Intussen krijg ik de hele Nederlandse top 40 te horen (ben dus helemaal op de hoogte :)) Na 10 miuten (!!) ben ik aan de beurt. Ik leg mijn probleem op tafel en wacht rustig af. De mevrouw aan de andere kant zoekt mijn gegegevens erbij en komt tot de conclusie dat er niets met mijn kaart aan de hand kan zijn. 'Toch wel', vertel ik haar en druk haar op het hart goed te kijken! Ik vertel haar dat het in Nicaragua ook niet lukt geld op te nemen aan de balie bij een bank, dus dat het handig zou zijn als de kaart functioneert. De mevrouw gaat overleggen met een collega en gooit me wederom in de wacht, voorzien van krijsende muziek die ik nog niet had gehoord.

Na een minuut krijg ik de bevestiging dat er met mijn kaart echt niets mis is. Het antwoord op mijn vraag waarom de kaart het nu niet doet en vorig jaar wel, moet ze me schuldig blijven. De mevrouw wenst meneer Van Elzakker alsnog een fijne vakantie (netjes zoals door haar baas aangeleerd is) en vraagt of ze verder nog iets kan doen. Ze voegt eraan toe dat HollandVisa best wat extra geld op mijn betaalrekening kan storten. Maar ja, ik belde niet omdat ik geen geld op mijn rekening heb en ook niet om de NL top 40 te horen. Ik belde met het Internationale bedrijf HollandVisa (dat alleen maandag t/m vrijdag en op zaterdag ochtend bereikbaar is), omdat mijn kaart niet werkt!

De mevrouw zegt: "Tja, erg lastig voor u en dat in uw vakantie!", "Alsnog een fijne vakantie meneer Van Elzakker" en de verbinding wordt verbroken ..... Wil je ook zo'n kaart? http://www.hollandvisa.nl/

Een dag later lukte het om geld op te nemen met de bewuste kaart bij een geldautomaat :)

Geen opmerkingen: